Merkwaardig genoeg worden in bijna alle rijvoorschriften straffen grondiger behandeld dan de verschillende soorten van belonen.

Archief

Nieuw in archief | Artikel overzicht
A | B | C | D | E | F | G | H | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z |

23-11-2011 

Rechtuit door snelheid!

30 oktober 2011

Elk paard kan "recht" voorwaarts gaan, mits hij genoeg snelheid heeft (onafhankelijk van de gang waarin hij zich beweegt).
Maar met name in de langzame, meer verzamelde gangen,  worden de vaardigheden van de ruiter en paard steeds belangrijker.


De ruiter dient het voorwaartse van de beweging te behouden, maar tegelijkertijd de balans te waarborgen. Dit kan hij alleen doen door het paard "rechtgericht" te houden.

Zolang het paard voldoende tempo of snelheid heeft, trekt hij zich op de lijnen die je rijdt als het ware recht.

Dit kan je vergelijken met een auto met aanhanger. Zodra de aanhanger gaat uitzwaaien of dreigt te gaan scharen, is de beste oplossing weer gas te geven en het geheel weer "vlot" te trekken naar voren. Door het verhogen van de snelheid trekt de massa zich weer recht en komt alles weer in het gareel en onder controle.


Maar zodra het tempo teruggenomen wordt, raakt de combinatie in een wankel evenwicht, tenzij het paard zodanig getraind is dat hij zich zelf in balans kan houden, zonder uit te zwaaien of zich vast te zetten in zijn bespiering.

 Dit is alleen mogelijk als het paard zich rechtgericht kan blijven bewegen.
Hiervoor is het noodzakelijk dat het paard zo sterk is geworden in zijn beide achterbenen, dat hij de massa gelijkmatig kan blijven verdelen over de achterhand en daarmee de massa kan blijven dragen.

 

Wilt u reageren op dit artikel?

Tonen bij bericht?
Na het versturen, wordt uw reactie gecontroleerd door onze redactie voordat het geplaatst wordt.